پنج راهی برنجی پمپ آب

به نام خدا

مشخصات قیمت و خرید نقد و بررسی پنج راهی برنجی پمپ آب آرساو

·       پنج راهی پمپ آب چیست؟

پنج راهی پمپ آب ، قطعه ای یکپارچه است که پنج خروجی دارد. پنج راهی پمپ آب، از جنس برنج تولید شده است. این قطعه در مسیر پمپ آب و مخزن تحت فشار نصب می گردد.

می توان گفت کاربردی ترین اتصال در تأسیسات و سیستم آبرسانی ساختمان، این قطعه می باشد. پنج راهی با وجود دارا بودن ساختار ساده خود، حیاتی ترین تجهیزات آبرسانی ساختمان را به هم متصل می کند.

هرچند این قطعه حدود ۲۵۰ گرم وزن دارد؛ ولی به دلیل اهمیت آن می بایست از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.

پنج راهی پمپ آب برنجی

·       آشنایی با پنج راهی برنجی پمپ آب ارس 

پنج راهی برنجی پمپ آب از محصولات شگفت انگیز و مهمی است که در آبرسانی پمپ های آب به کار برده می شود.

لازم به ذکر است که از مهم ترین پنج‌راهی پمپ آب، پنج راهی تحت فشار است که در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری به کار برده می شود. این محصول به عنوان رابطی برای اتصال لوازم و پمپ و خروجی آب مورد استفاده گسترده واقع می شود.

ویژگی های پنج راهی پمپ آب شرکت آرساو والو

شرکت آرساو والو( ارس والو) مفتخر به تولید پنج راهی برنجی پمپ آب با بهترین کیفیت و طراحی منحصر به فرد بوده که از ویژگی های ممتاز این محصول:

·        ایجاد قسمت آچار خور در انتهای رزوه ی داخلی و همچنین وزن ۲۴۰ گرمی و ارتفاع ۸۵ میلیمتری آن می باشد .

·       پنج راهی آرساو والو( ارس والو) تقریباً با دو برابر دمای پمپ یعنی با ۱۸۰ درجه سانتی گراد کار می کند.

·       میزان بار استاندارد برای پنج راه برنجی سایز ۱ اینچ ۱۶ بار می باشد.

 

·       بررسی ساختار پنج راهی پمپ آب

 ۵ خروجی پنج راهی پمپ آب عبارتند از:

خروجی اول: به پمپ آب متصل می شود.

خروجی دوم: به سمت مخزن تحت فشار می باشد.

خروجی سوم: برای کلید اتومات پمپ در نظر گرفته شده است.

خروجی چهارم: جهت اتصال گیج تنظیم فشار آب در نظر گرفته شده است.

خروجی پنجم: جهت اتصال به سیستم کمکی پمپ فشار یا مخزن تحت فشار ثانوی تعبیه شده است.

نکته: سایز پنج راهی اغلب ۱ اینچ است.

 

·       تقسیم بندی پنج راهی پمپ آب

پنج راهی پمپ آب را ازجهات مختلف می توان تقسیم بندی کرد:

جنس

جنس اغلب پنج راهی ها برنجی می باشند.

آلیاژ برنج پنج راهی آرساو والو(ارس والو):

برنج آلیاژی از مس و فلز روی (cu+zn)می باشد که از دیر باز تولید شده است و به دلیل کارایی،سختی،مقاومت در برابر خوردگی و ظاهر آن ارزشمند است.

خواص دقیق برنج های مختلف بستگی به ترکیب آلیاژ برنج یعنی نسبت مس _روی دارد.با این حال ،همه ی برنج ها به دلیل ماشین کاری یا سهولت آن ها که می توانند به شکل مورد نظر در آیند، ارزشمند هستند.

 

برنج رنگی تقریبا زرد دارد که شبیه به رنگ طلا است.

برنج معمولا قابلیت چکش خواری بیشتری نسبت به مس و روی دارد و تقریبا دمای ذوب آن بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتی گراد است.

میزان خوردگی و اکسایش آلیاژ برنج:

برنج در برابر کدر شدن و لکه دار شدن هم مقاومت دارد،یعنی دیرتر اکسایش می یابد.در اثر تماس طولانی مدت آلیاژ با محیط اطراف (مانند آب،نمک های اسیدی،اسیدهای آلی،آب دریا و)خوردگی به طور یکنواخت در سطح آلیاژ به وجود می آید. نرخ خوردگی عمومی نسبتا پایین است و کم خطر می باشد.

کاربرد های آلیاژ برنج:

آلیاژ برنج یکی از آلیاژهای مورد تایید طب سنتی است که بیشتر به شکل قاشق،سماور،کتری واز دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

همچنین برنج به دلیل قابلیت شکل پذیری سرد وگرم عالی ، روش های ساخت متفاوتی از جمله پولک زنی، کشش، شکل دادن و خم شدن، برش و استامپ کردن دارد که در کاربردهایی مانند فنرها، سوییچ ها، اتصالات، رله های قسمت های کشیده شده استفاده می شود.

پنج راهی برنجی ارس والو :

این مجموعه اقدام به تولید پنج راهی تقسیم برنجی داشته که اولین وتنها تولید کننده پنج راهی برنجی در ایران با نام تجاری ارس است. این پنج راهی دارای بالاترین وزن و گارانتی مادام العمر هستند.

از موارد استفاده این پنج راهی می توان به نصب بر روی انواع پمپ های آب خانگی و صنعتی به منظور اتصال منبع دیافراگمی ، پرشر سوییچ وگیج مانومتراشاره کرد.

 

شکل ظاهری

از نظر ظاهر، دو دسته پنج راهی پمپ آب وجود دارد:

·       پنج راهی پمپ آب پایه کوتاه

·       پنج راهی پایه بلند

سایز

انواع پنج راهی های از نظر سایز اتصال:

·       اتصال ۸ سانتی

·       اتصال۱۱سانتی

تاریخچه شرکت ارس والو

گروه صنعتی ارس سهامی خاص در سال ۱۳۹۰ در شهر تاریخی و صنعتی اصفهان پا به عرصه صنعت نهاده است. این شرکت برآمده از دل کارخانه‌ای است که به دست صنعتگران سخت کوش و متعهد برای ساخت انواع چرخ دنده صنعتی بنا نشان داده شده بود. پس از طی دوره تحقیقاتی و سیر تکامل و با تغییر ساختار تولید و نظر به نیاز مبرم کشور اقدام به تولید شیرآلات برنجی با نام تجاری ارس نموده است.

شرکت آرساو والو( ارس والو)، توانسته بدون استفاده از فناوری خارجی و منابع ارزی پیشتاز شود. این شرکت تنها با اتکا به سرمایه داخلی و دانش فنی موجود در زمینه صنایع شیر سازی کار خود را ادامه می دهد. اغلب ماشین آلات به روز و کارآمد این شرکت، ساخت بخش ماشین سازی خود شرکت است. در اختیار داشتن این ماشین آلات همراه با بهره مندی از توان و پتانسیل فنی و مهندسی، گروه صنعتی ارس را به یکی از بزرگترین تولید کننده شیرآلات برنجی در منطقه مبدل گردانیده است.

 

قیمت پنج راهی پمپ آب ارس 

بهترین راه برای بدست آوردن قیمت یک محصول ارتباط با نمایندگی ها و سایت های برندهای سرشناس است.

قیمت پنج راهی پمپ آب در این شرکت های سرشناس بسیار با توجه به کیفیت برنجی عالی که دارد مناسب و مقرون به صرفه است. 

قیمت خرید پنج راهی برنجی پمپ در شرکت تولیدی شیرآلات برنجی ارس والو بر اساس قیمت مواد اولیه تولید و همچنین میزان کارکرد ماشین کاری قطعه در کلیه مراحل تولید ، محاسبه و به مشتریان اعلام می شود .

امروزه با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه دارای نوسان شدید است معمولا قیمت این قطعه به روز اعلام می شود . شما عزیزان می توانید از طریق شماره درج شده در وبسایت پیش رو و تماس با واحد فروش شرکت ارس والو از قیمت خرید و فروش این قطعه آگاه شوید .


 

v  شیر فلکه کشویی

از شیر فلکه کشویی در موارد قطع و وصل کردن طیف وسیعی ازسیالات نظیر دوغاب های شامل ذرات جامد، پودرها وگرانول ها می توان استفاده کرد. این نوع شیرها در سرویس های برودتی و سرویس های خلا نیز عملکرد خوبی دارند. از نام های دیگری شیر فلکه‌ی کشویی میتوان به شیر دروازه ای یا گیت ولو اشاره کرد.

 این مدل  شیرآلات، کاربرد های بسیار گسترده ای در صنعت های مختلف و متفاوت دارند و برای کاربردهای زیرسطحی هم مناسب هستند. به همین دلیل، در مواردی کاربرد شیر فلکه کشویی به صورت زیر سطحی نیز می‌باشد . به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تعمیرات و جایگزین کردن شیر، هنگام انتخاب مواد ساخت ، نوع و برای شیر فلکه کشویی، باید تمام جزییات مطابق با کارکرد شیر مدنظر قرار گیرد.

این نوع شیر ها از گروه شیرهای مسدود کننده به حساب می‌آیند . در شیر فلکه کشویی، زبانه روی نشیمنگاه شیر قرار می‌گیرد و مسیر عبور جریان را مسدود می کند. به همین جهت ، از این شیر در حالت کاملا باز یا کاملا بسته استفاده می شود و از این شیر ، نباید به عنوان کنترل جریان یا تنظیم جریان استفاده شود . شیر فلکه کشویی را می توان به صورت دستی یا آچار مخصوص و یا به وسیله یک محور باز و بسته کرد.

حرکت شیر فلکه های دروازه ای به صورت خطی می‌باشد و به طور معمول از کلاژر تختی که عمود بر جریان قرار دارد به کار گرفته می‌شود. هنگامی که ساقه شیر کشویی در قسمت رزوه ای به چرخش در می آید، دروازه یا دیسک شیر به بالا یا پایین حرکت کرده و مسیر سیال را باز یا بسته می کند.

عمل باز و بسته کردن این شیر فلکه به شکل خودکار به واسطه ی مکانیزم مخصوص نیز امکان پذیر است که به این منظور می توان از عملگرها استفاده کرد. شیر فلکه های کشویی یا دروازه ای به طور استاندارد، هم جهت با عقربه های ساعت بسته و مخالف آن باز می شوند.

شیر فلکه دروازه ای یا بیت گلو معمولا در شرایطی استفاده‌ی بیشتری دارند که افت فشار جریان در ساختار ما اهمیت بالایی داشته باشد ، زیرا شیر فلکه کشویی کمترین افت فشار را در اختیار می‌گذارد و دلیل اصلی آن این است که هنگام باز بودن شیر، مانعی بر سر راه جریان قرار نمی گیرد در نتیجه افت فشار به پایین ترین میزان خود می‌رسد.

میزان جریان باز مایع هم‌زمان با تغییر دادن اندازه دروازه شیر فلکه کشویی ، به صورت غیرخطی تغییر می کند. این به این معنی می‌باشد که مقدار جریان سیال مطابق با چرخش ساقه شیر، تغییر نخواهد کرد و این تغییر خطی نیست. بسته به ساختار شیر، دروازه نیمه باز شیر فلکه کشویی سبب ایجاد ارتعاش در آن خواهد شد که این ارتعاش متأثر از عبور جریان است.

v  سایز مناسب شیر فلکه کشویی

عموماً برای لوله های با سایز بالای 2 اینچ، انتخاب شیر فلکه کشویی معقول است. زیرا، ساخت شیر فلکه کشویی در سایزهای بزرگ نسبت به سایر انواع شیرها، آسان تر است و پیچیدگی کمتری دارد. با این حال، هنگام استفاده از شیر فلکه کشویی در سایزهای بزرگ باید به این نکته توجه داشت که اصطکاک در شیر فلکه کشویی سایز بزرگ می تواند یک مسئله حائز اهمیت یاشد. زمانی که شیر تحت فشار قرار دارد باز و بسته کردن آن دشوارتر است. به همین دلیل، هنگام استفاده از شیر فلکه کشویی سایز بزرگ، از یک شیر کوچک تر در مسیر کنارگذر (Bypass) استفاده می شود که راه اندازی شیر را تسهیل می کند.

مواردی مانند سادگی در طراحی، کاربردهای متنوع و افت فشار کم در سرویس‌های مختلف امروزه شیر فلکه کشویی را به یکی از پرکاربرد‌ترین شیرهای صنعتی تبدیل کرده‌است. به دلیل اینکه تغییر وضعیت شیر از حالت باز به حالت بسته نیازمند چندین دور چرخش ساقه شیر است، این عملکرد کند سبب جلوگیری از ضربه قوچ می شود.

v  انواع شیر فلکه کشویی بر اساس جنس بدنه

شیر فلکه کشویی(دروازه ای) بر اساس نوع سیال، فشار کاری و سایر خصوصیات مورد نیاز برای کاربردهای گوناگون با جنس های مختلفی تولید می شوند.

 به طور عمده دسته بندی رایج شیر فلکه کشویی بر اساس جنس به چند خانواده تقسیم می شود که عبارتند از:

ü   شیر فلکه کشویی برنجی

ü   شیر فلکه کشویی چدنی

ü   شیر فلکه کشویی استنلس استیل

ü   شیر فلکه کشویی فولادی

علاوه بر شرایط کارکرد، تفاوت قیمت شیر فلکه های کشویی با مواد اولیه گوناگون در انتخاب جنس بدنه این نوع شیرآلات موثر است.

Ø   شیر فلکه کشویی برنجی

موارد استفاده شیر فلکه کشویی برنجی:

ü   صنایع تاسیساتی آب

ü   شبکه های آبرسانی

ü   سیستم های آبیاری

ü   شبکه های نفت، روغن و گازوئیل

ü   صنایع تانکرسازی

ü   پنوماتیک و هیدرولیک

مواد شیمیایی و صنایع ساختمان شامل سیستم تهویه مطبوع، سیستم های بخار اشباع و به طور کلی در سیستم هایی که حاوی مواد خورنده نباشد قابل استفاده می باشد.

این نوع شیر فلکه ها به طور گسترده در پروژه های متعددی به کار رفته اند و به عبارتی امتحان خود را در بازار امروز جهان پس داده اند. شیر فلکه کشویی در دو نوع سبک و سنگین در بازار موجود می‌باشند.

Ø   انواع شیر فلکه ی کشویی از لحاظ مجاری شیر

این محصول از لحاظ مجرا به دو دسته تقسیم می شود.

شیر فلکه کشویی با ویژگی مجرای کاملا باز و شیر فلکه کشویی با ویژگی  رگولار بور.

در شیر فلکه کشویی با مجرای کاملا باز، به دلیل اینکه هیچگونه سدی در مسیر سیال وجود ندارد، و اندازه‌ی مجرای شیر کاملا باز و به میزان دهانه لوله می‌باشد ، که در چنین حالتی افت فشار در شیر به کمترین میزان خود خواهد رسید. به دیگر مزیت های این شیر فلکه می‌توان به وجود این شیر در خط لوله اشاره کرد.

در خطوط لوله، عبور جریان مداوم سیال، بویژه آن جریاناتی که دارای رسوبات و ذرات جامد هستند، در نتیجه پس از مدتی درون خط لوله رسوب به وجود می‌آید. این رسوبات با کاهش مجرای عبور جریان، سبب بروز افت فشار در سیستم انتقال می شوند و عملکرد سیستم را مختل می کنند. بنابراین، به منظور رفع این مسئله، باید سطح درونی لوله ها پاکسازی و تمیزکاری می شوند.

تمیزکاری سطح داخلی خط لوله با استفاده از پیگ های تمیز کننده انجام می شود. پیگ وسیله هایی هستند که به منظور پاکسازی و رفع انسداد لوله ها از آن ها استفاده می شود. زمانی که در یک خط لوله از شیر کشویی با مجرای کاملا  بازاستفاده می شود، پیگ ها به راحتی می تواند در طول خط لوله جابجا شوند و از مجرای شیر عبور نمایند. بنابراین، در چنین سیستم های انتقالی، شیر فلکه کشویی فول بور انتخاب مناسبی است.

Ø   شیر فلکه‌ی کشویی از چه قسمت هایی ساخته شده است ؟

        میله انتقال حرکت یا همان استم به دو شکل درجا و بالا رونده

        زبانه با وجوه یکپارچه و یا مجزا

        نشیمنگاه زبانه الاستومری

        نشیمنگاه بدنه فلزی

        متعلقات از جنس آهن یا مس

        فلنج های انتهایی

بخش های متفاوت شیر کشویی

1- دستگیره

این بخش از شیر که بالاترین قسمت شیر کشویی می باشد با نام hand wheel نیز شناخته می شود و وظیفه فرستادن دستور جهت باز و بسته کردن شیر را دارد و اپراتور با این قسمت می تواند اقدام به باز و بسته کردن شیر کند .

دستگیره ها دارای انواع مختلفی می باشد که می توان به صورت دستی ، گیربکسی ، برقی پنوماتیکی باشد .

 

2- ساقه

این بخش از شیر کشویی با نام Stem نیز شناخته می شود و میله ایی می باشد که از یک سمت به دستگیره و از سمت دیگر به دیسک متصل می باشد که وظیفه انتقال فرمان برای باز و بسته شدن از دستگیره به دیسک را دارد .

 

3- بانت

قسمت فوقانی بدنه شیر کشویی را bonnet گویند که برای تعمیرات بخش های داخلی شیر کشویی ، می توان این قسمت را که به وسیله پیچ ومهره به بدنه اصلی متصل است را باز نمود و برای تعمیرات اقدام نمود .

 

4- بدنه

قسمت اصلی ظاهری شیر را body نیز می نامند .

 

5- دیسک

دیسک که با نام disk نیز شناخته می شود ، وظیفه اصلی قطع و وصل سیال را دارد و با حرکت خطی خود به سمت بالا و یا پایین می تواند مانع عبور سیال و یا اینکه اجازه عبور را به سیال بدهد .

 

6- سیت

این قسمت برای مهار آب بندی مورد استفاده قرار میگرد که با نام seat نیز شناخته می شود که می تواند از جنس های متفاوتی از جمله EPDM و NBR باشد و می تواند از آلیاژ فلز باشد و با توجه به نوع سیال و میزان خوردگی آن انتخاب می شود.

Ø   تفاوت شیر فلکه کشویی ساقه بالارونده و ساقه غیر بالارونده

شیر فلکه کشویی از نظر نوع حرکت دروازه به دو نوع شیر فلکه کشویی با ساقه بالارونده Rising Stem Gate Valve)، و ساقه غیر بالارونده (Non-Rising Stem Gate Valve) تقسیم می شود.

در هر دو نوع شیر فلکه کشویی، ساقه به دروازه فیکس می شود.

 در شیر فلکه کشویی بالا رونده، با چرخش اهرم یا عمل کردن عملگر خودکار، ساقه و دروازه همزمان شروع به بالا رفتن می کنند و مسیر جریان باز می شود. عملگر به قسمت رزوه ای ساقه متصل است و با چرخش آن ساقه شروع به بالا رفتن می کند. میزان باز و بسته بودن شیر فلکه کشویی بالا رونده به صورت چشمی قابل مشاهده است.

 در شیر فلکه کشویی با ساقه غیر بالارونده، موقعیت باز یا بسته بودن شیر از طریق یک نشانگر تشخیص داده می شود. شیر دروازه ای غیر بالارونده در موقعیت هایی استفاده می شود که محدودیت فضای عمودی وجود دارد.

 نوع اتصال در شیر فلکه کشویی یکی از مهم ترین مولفه های اثرگذار بر انتخاب نوع شیر کشویی، نوع اتصالی است که شیر را به خط لوله یا سیستم انتقال متصل می کند. چندین نوع اتصال و استاندارد مختلف برای اتصال شیر وجود دارد که بر اساس نوع شیر کشویی و متریال مورد استفاده در آن، برای هر جنس از شیر یک یا چند نمونه متداول اتصال وجود دارد.

 انواع اتصالات شیر کشویی عبارتند از اتصال فلنجی، جوشی و رزوه ای.

اتصال  فلنجی بیشتر در شیرآلات فولادی، چدنی و استنلس استیل کاربرد دارد، اتصال رزوه ای در شیر کشویی برنجی و استیل متداول است و اتصال جوشی اغلب برای شیر کشویی فولادی به کار می رود.

v  مزایا و معایب شیر فلکه کشویی

ü   مقاومت شیر در برابر حرکت سیال کمتر است.

ü   آب بندی بهتر و باز و بسته شدن راحت تر نسبت به   شات-آف ولو.

ü   گستره کاربرد بالا. نه تنها برای انتقال مایعات، بلکه برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا و سیالات حاوی گرانول نیز  مناسب است.

ü   امکان عبور سیال در هر دو جهت. عملکرد شیر وابسته به جهت جریان سیال نیست. بنابراین در سیستم های که تغییر جهت جریان نیاز است مناسب می باشد.

ü   نصب آسان و هزینه نسبتا پایین

ü   در سایزهای بزرگ، به دلیل فشار بالا و نیروی  بالای وارد بر دروازه شیر باز و بسته کردن شیر مشکل خواهد بود.

ü   باز و بسته کردن شیر زمانبر است. و دلیل آن،  مسیر زیادی است که دریچه شیر، طی فرایند باز و بسته شدن باید طی کند.

از آنجا که در طی مراحل باز و بسته شدن، بین دریچه شیر و دو سطح آب بندی نشیمنگاه شیر، اصطکاک وجود دارد، سطح آب بندی مستعد خراش است که این امر در عملکرد آب بندی و طول عمر شیر تأثیر دارد و تعمیر آن آسان نیست.

v  محدودیت‌های شیر فلکه کشویی

یکی از محدودیت های شیر فلکه کشویی یا دروازه ای در سیستم های اختناق است. این شیرها توانایی کنترل فشار در چنین سیستم هایی را ندارند. این محدودیت سبب می شود تا شیر فلکه کشویی بیشتر در سیستم های ساده قطع و وصل جریان سیال به عنوان مسدود کننده مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل مدت زمان بیشتری که برای باز و بسته شدن شیر فلکه کشویی نیاز است، در جریانات سیالی که حاوی ذرات جامد است احتمال کثیف شدن وجود دارد. علاوه براین، در برخی موارد و کاربردها آب بندی شیر فلکه کشویی دشوار است.

v  راهنمای انتخاب شیر فلکه کشویی

برای انتخاب صحیح شیر فلکه کشویی مورد نیاز باید به مواردی نظیر:

ü   نقشه لوله کشی جهت تعیین ارتعاشات و انقباض و انبساط موجود در خط لوله که به شیر انتقال می یابد

ü   کارکرد شیر

ü   نوع سیال عبوری جهت تعیین جنس مناسب شیر

ü   سایز شیر و فشارکاری که متناسب با خط لوله و فشار سیال عبوری است

ü   نوع اتصال شیر کشویی و در نهایت سیستم محرکه مناسب برای راه اندازی شیر توجه کرد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.